راه های کاهش استرس


(ابتدا تعریف استرس( به ارتباط تصاویر سمت راست با متن توجه کنید

استرس پاسخ انسان به تحریکات محیطی است. استرس زمانی به وجود می آید که زمان موجود ومقرر برای انجام یک کار معین کافی نباشد. استرس خارج ما و به صورت قائم به ذات وجود ندارد. حال آن که عوامل ایجاد آن در بیرون و درون ما فروان هستند. عینا همان طور که میکروارگانیزم ها (باکتری ها و ویروس ها و..) بر پایه نارسائی سیستم دفاعی انسان وارد بدن و موجب بیماری می شوند، استرس نیز بر پاشنه ضعف های انسان می چرخد

رویکردها و شیوه های بی شماری برای کاهش استرس وجود دارد. در حقیقت شمار انواع استرس ها با شمار شیوه های مدیریت استرس و کاهش آن تعادل نسبتا منطقی دارد. در کتاب نگارنده با مضمون اضطراب که به زودی منتشر می شود به طور مفصل، علمی و فراگیر به مکانیزم های بروز استرس و اضطراب پرداخته شده است. هدف این توشتار کوتاه، نگاهی گذرا به این پدیده بیماری زا می باشد.
به طور خلاصه و اجمالی می توان به چند رهنمود زیر توجه کرد

 

یک - از مصرف قهوه، سیگار و الکل به بهانه کم کردن استرس پرهیز کنید. این مواد محرک هستند و سطح استرس شما را کاهش نداده بلکه موجب افزایش آن می شوند. شما می بایست از مصرق قند خالص نیز اجتناب کنید.



دو - فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهید. استرس موجب بالا رفتن غلظت هورمون ها ی استرس یعنی آدرنالین و کورتیزول می شود. فعالیت فیزیکی متابولیزم(سوخت و ساز) این هورمون ها را ترسیع و غلظت آنها را کاهش می دهد




سه - مدت خواب تان را افزایش دهید تا بدن و ذهن امکان آسودگی و رفع خستگی پیدا کنند. استراحت هم برای بدن و هم روان انسان بسیار ضروری است. تلاش کنید در صورت امکان خواب منظم و یکنواخت داشته باشید یعنی هرشب در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و مدت خواب را کم و زیاد نکنید.



چهار - از تکنیک های ریلکس شدن استفاده کنید. بیشتر بخوانید



پنج - با کسی در مورد استرس و شرایط سخت زندگی تان صحبت کنید. صرف صحبت کردن موجب کاهش بار روحی و پائین رفتن سطح استرس می شود. این فرد نیازی نیست که متخصص باشد. حتی صحبت کردن با یک دوست در مورد شرایط سختی که در آن هستید استرس ناشی از آن شرایط را کاهش می دهد.

شش - در مدت یک ماه لیستی ازعوامل و شرایط استرس آفرین را تهیه نمائید. روزانه یاد داشت کنید که چه حوادث و یا مکانیزم هائی موجب بروزاسترس در شما شده است. در همان حال شیوه های مدیریت آن شرایط را در کنار میزان استرس ایجاد شده بنویسید. این کارنامه ماهانه نشان می دهد که عوامل استرس آفرین کدام ها هستند و چگونه می توان با آنها مواجه شد.

هفت - کنترل زندگی را در دست بگیرید. زندگی سخت و پیچیده امروزی مستلزم برنامه ریزی و داشتن استراژی روشن برای اداره آن است. هرگاه با مشکل و یا مسئله ای مواجه می شوید، قلم و کاغذ بردارید و راه های گونانگون حل آن مشکل را طراحی نمائید. صرف کار ذهنی و اندیشیدن گستره پیرامون آن مسئله قطعا به راه حل درست منجر می شود. فکر کردن و مدیریت مشکلات استرس شما را کاهش می دهد.



هشت - یاد بگیرید " نه " بگوئید. اگر فکر می کنید که زمان لازم برا ی انجام کاری که به شما سپرده می شود کافی نیست بگوئید که آن را انجام نمی دهید و یا وقت بیشری نیاز دارید.





نه - زمان را به شکلی مفید اداره و استفاده کنید. برای این کار باید نظم کافی در زندگی داشته باشید. زمان شما در یک شبانه روز بیست وچهار ساعت بیشتر نیست. مدیریت زمان مهمترین شیوه مبارزه با استرس و پیشگیری از بروز آن است. بدون برنامه زمانی، زندگی دچار یک درهم ریختگی بی دلیل و اضطراب آور می شود. با کنترل و هدایت زمان میزان استرس کاهش بسیار پیدا می کند



ده - اگر ناخوش هستید استراحت کنید. برخلاف میل باطنی وبا وجود مشکل روحی و جسمی خود را به سر کار رفتن مجبور نکنید. توجه داشته باشید که شما خود تنها پرستاری هستید که در نهایت می بایست از خود و سلامتی تان مراقبت کنید. با خود بی رحم نباشید. مهربانی نسبت به خود هم موجب افزایش سلامتی فرد و هم افزایش مهربانی بیشتر نسبت به نزدیکان می شود