تاثیر شبکه های اجتماعی بر ذهن انسان

 چهار روشی که رسانه های اجتماعی بر مغز شما تأثیر می گذارد

یک - تغییرات در توجه و حضو ر ذهن

تحقیقات نشان داده است که استفاده از رسانه های اجتماعی توجه ما را تقسیم می کند. این ممکن است چندان مهم به نظر نرسد، اما این اغلب به بهای توانایی ما در حفظ توجه و تمرکز بر روی کارها تمام می شود. این اختلال مداوم در توجه ما حتی می تواند منجر به احساس غرق شدن و استرس شود. 

مشخص شده است که کاربران سنگین رسانه‌های اجتماعی در مقایسه با کاربران متوسط ​​رسانه‌های اجتماعی در انجام وظایف شناختی بدتر عمل می‌کنند. تصور می‌شود  که رسانه‌های اجتماعی برای جلب توجه شما رقابت می‌کنند و کسانی که به شدت از آن استفاده می‌کنند کار سخت‌تری برای نادیده گرفتن حواس‌پرتی دارند. این منجر به عملکرد شناختی ضعیف تر می شود و در واقع بخشی از مغز شما را که مسئول حفظ توجه است کوچک می کند. 

نکته: اگر با پرت شدن حواس‌تان توسط رسانه‌های اجتماعی، که همه ما به درجات مختلف انجام می‌دهیم، دست و پنجه نرم می‌کنید، توصیه می‌کنم اعلان‌های رسانه‌های اجتماعی را خاموش کنید. به این ترتیب، شما در معرض هشدارهای بی پایان آن نیستید. این به شما این امکان را می دهد که در یک زمان روی یک چیز تمرکز کنید و به شما امکان می دهد به درستی تمرکز کنید، که در نتیجه احساس بیش از حد را کاهش می دهد. 

 دو - تغییرات در سیستم پاداش مغز شما

تحقیقات نشان می دهد که هر لایک یا نظر مثبت منجر به ترشح دوپامین، یک انتقال دهنده عصبی، و هورمونی می شود که در درجه اول با لذت در مغز ما مرتبط است. دوپامین یک مولکول انگیزشی است که به دنبال پاداش‌ها افزایش می‌یابد. این پویایی چیزی است که ما را در جستجوی پاداش نگه می دارد. چیزی که در مورد لایک ها در رسانه های اجتماعی دشوار است این است که آنها نوعی لذت فوری هستند. به این معنی که آنها پاداش هایی هستند که ما واقعاً مجبور نیستیم برای آنها کار کنیم و تاخیر زیادی ندارند. این نوع پاداش ها فوق العاده اعتیاد آور هستند. در واقع، محققان هاروارد دریافته‌اند که دوپامین آزاد شده در پاسخ به دریافت مشابه، برابر است با دوپامین آزاد شده در هنگام مصرف داروهایی مانند کوکائین. 

هر زمان که مجبور نباشیم برای آن کار کنیم، یا تاخیر در دریافت پاداش را تجربه نکنیم، به آن‌ها وابسته می‌شویم و برای دستیابی به همان تجربه لذت‌بخش و لذت‌بخش، یکی پس از دیگری به ضربه‌ها نیاز داریم. این مانند یک گودال بی انتها است که در نهایت مجبور می شویم استفاده خود از رسانه های اجتماعی را برای رسیدن به همان اثر افزایش دهیم. این باعث می شود افراد به آن وابسته شوند. این فرآیند همچنین سیستم پاداش شما را تغییر می دهد، زیرا برای دریافت همان مقدار دوپامین به لایک های بیشتری نیاز دارد. 

علاوه بر این، عدم وجود لایک و کامنت منجر به انواع احساسات منفی مانند احساس غم، پوچی، اضطراب یا حتی افسردگی می شود. 

 سه - تغییرات در حافظه

رسانه های اجتماعی حتی این ظرفیت را دارند که بر شکل گیری حافظه و توانایی شما برای یادآوری اطلاعات و تجربیات تأثیر بگذارند. مطالعات نشان داده‌اند که از آنجایی که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تمایل دارند کاربران را با اطلاعات ثابت بمباران کنند، ممکن است منابع شناختی را بیش از حد بارگذاری کنند، که مانع از توانایی مغز آنها برای رمزگذاری موثر خاطرات می‌شود. 

به‌علاوه، وقتی در میانه تجربه‌ای هستیم و برای مستندسازی آن وقت می‌گذاریم، ممکن است حافظه ما از خود تجربه را مهار کند. به نظر نمی رسد که رسانه های اجتماعی مقصر اصلی این پدیده باشند. با این حال، وقفه در خود تجربه، چه مکث برای یادداشت برداری از تجربه یا مکث برای ارسال در رسانه های اجتماعی - نتایج یکسان بود. 

نکته:  برای ثبت یا ارسال در رسانه های اجتماعی تا پایان تجربه صبر کنید. البته، ممکن است عکس بگیرید، اما نکته کلیدی این است که فقط برخی از آنها را بررسی کنید تا بهترین عکس را برای پست کردن پیدا کنید. بعد از پایان تجربه این کار را انجام دهید. این به شما کمک می کند نه تنها در تجربه خود حضور داشته باشید بلکه به شما کمک می کند آن را بهتر به خاطر بیاورید. علاوه بر این، نگاه کردن به عکس‌های خود یا انعکاس تجربه بعداً ممکن است پس از پایان آن، احساس مثبت بودن را افزایش دهد. اگر بعد از آن در مورد تجربه ای یادداشت می کنید، این ممکن است به افزایش حافظه آن رویداد نیز کمک کند. به نظر می رسد انجام این فعالیت ها در طول یک تجربه است که باعث این یافته می شود. 

چهار - رسانه های اجتماعی بر سلامت روان تأثیر می گذارد

تا کنون، یکی از مهم ترین جنبه هایی که باید به آن توجه کرد، تأثیر رسانه های اجتماعی بر سلامت روان فرد است. مشخص شده است که رسانه های اجتماعی ممکن است بر عزت نفس فرد تأثیر بگذارد و احساسات FOMO (ترس از دست دادن)، بی کفایتی، نارضایتی را افزایش دهد و حتی ممکن است باعث شود شما بیشتر احساس انزوا کنید. این چیزها با هم ممکن است بر خلق و خو تأثیر بگذارد و علائم استرس، اضطراب و افسردگی را بدتر کند. 

همانطور که می بینید، رسانه های اجتماعی می توانند تأثیر فوق العاده ای بر نحوه عملکرد مغز ما داشته باشند و بر توانایی ما برای تمرکز، تمرکز، ایجاد خاطرات و حتی سلامت روان ما تأثیر بگذارند. به همین دلیل است که داشتن مرزهای اطراف آن بسیار مهم است. در واقع، تحقیقات نشان داده است که محدود کردن استفاده از رسانه های اجتماعی باعث افزایش سلامت روان می شود. 

پیشنهاد می‌کنم در اولین قدم اعلان‌های رسانه‌های اجتماعی را خاموش کنید. سپس، می توانید زمان خاصی از روز را برای بررسی آن تعیین کنید. این دو تمرین در کنار هم به شما کمک می کند تا حواس پرتی را حذف کنید و از رسانه های اجتماعی با هدف استفاده کنید. سعی کنید در مورد آن مانند آب نبات فکر کنید. 
خوردن آب نبات هر زمان که بخواهید بدون هیچ نوع محدودیتی منجر به چیزهای بسیار بدی می شود. رسانه های اجتماعی مانند آب نبات هستند. ما مجبور نیستیم آن را به طور کامل حذف کنیم، اما باید آن را تعدیل کنیم. من همچنین توصیه می کنم از محدودیت زمانی برای مدت زمانی که به خود اجازه می دهید در رسانه های اجتماعی باشید استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است افرادی که استفاده از آنها را به حدود 30 دقیقه محدود می کنند، کاهش قابل توجهی در اضطراب، افسردگی و تنهایی داشتند. سی دقیقه ممکن است غیر واقعی به نظر برسد، اما ارزش امتحان کردن را دارد. توصیه می کنم از زنگ هشدار استفاده کنید تا به شما بگوید چه زمانی 30 دقیقه گذشته است. همچنین می‌توانید از یک ردیاب برنامه برای نظارت بر تعداد دفعات حضورتان در رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. برنامه‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانند پس از پایان زمان، اگر در تلاش برای کنترل رفتار خود در اطراف آن هستید، شما را از حضور در شبکه‌های اجتماعی محروم کنند.

فقط به یاد داشته باشید، اگر با استفاده از رسانه های اجتماعی خود مشکل دارید، بدانید که تنها نیستید. هیچ یک از ما از فریب اعتیادآور آن مصون نیستیم. به یاد داشته باشید که با توجه به شیمی مغز ما طراحی شده است تا آن را اعتیاد آور کند. مانند هر چیز دیگری در زندگی، داشتن مرزهایی در اطراف آن مهم است. هیچ چیز نمی تواند رایگان برای همه باشد.